vrijdag 23 augustus 2013

Yponomeutinae nog wat...


Toen ik gisterenochtend de deur uitging om naar mijn werk te gaan, zag ik iets op de muur zitten. Vanaf een afstandje leek het net een witgeverfde spijker. Maarja die was mij nog nooit daar opgevallen, vreemd. Toch maar even van dichtbij bekijken. De witte spijker bleek een wit motje te zijn met zwarte stipjes. Ik baalde op dat moment behoorlijk dat ik echt geen tijd meer had om snel mijn fototoestel te pakken om het kleine motje op de foto te zetten. Toen ik 's middags thuis kwam was zat het motje er natuurlijk niet meer.
's Avonds toen ik net alle lampen uitdeed om naar bed te gaan, zag ik hem ineens in de woonkamer op de muur zitten. Deze tweede kans liet ik natuurlijk niet aan mij voorbij gaan.



Na een beetje googlen op "witte mot met zwarte stippen" kwam ik er al snel achter dat het motje onder de stippelmotten oftewel de yponomeutinae valt. Maar welke het nu precies is, dat antwoord moet ik jullie schuldig blijven. Wikipedia leerde mij namelijk dat het uiterst moeilijk is om zelfs met microscopisch onderzoek aan de genitaliƫn, onderscheid te maken tussen de meidoornstippelmot, de appelstippelmot, de kardinaalsmutsstippelmot en wilgenstippelmot Achja, het feit blijft dat het een leuk motje is om te zien :)



Fijn weekend!

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooi motje ! Nog nooit gezien.
    Als zelfs de experten er al niet aan uit kunnen, noem ze dan gewoon de polkadotmot, dan hebt ge de microscoop niet nodig! ;-)
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hij is wel volkomen onzichtbaar op je muur , denk ik!!!
    en ik denk dat het afhangt van wat in je tuin staat..meidoorn, appelbomen of cardinaalsmutsen, welke soort het is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. schoon beestje ! En het kan goed poseren !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihihi...wat leuk, zo leer je nog eens wat! Mooie foto's van een geinig motje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi op de foto gezet ! ik vang ze meestal met een potje en papiertje en laat ze buiten weer vrij.
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...